Saturday, July 18, 2009

Coretan Rasa Mamaku Di Tahun 1993.......

Telah lama ku kira ....... ku tinggalkan coretan kegemaranku ini. Dengan keadaan ku yang ku kira sibuk ..... sibuk dengan urusan-urusan sendiri ... melayan putera puteri ku yang semakin rancak.

Masih ku ingat lagi di tahun 1987 dan tahun berikutnya, aku sering menulis begini .... lantaran mengisi kesunyian hati, tanpa abang disisi menulis, mencoret tentang kenakalan puteraku sewaktu berusia 8 bulan. Kini ... dah berlalu usia itu, tujuh tahun kini. Dah pandai berkata-kata
memperkatakan itu dan ini yang kadang-kadang ibunya sendiri terperangkap dek kerenahnya. ALHAMDULILLAH SYUKUR SEGALANYA PEMBERIANMU YA ALLAH.

Rasanya seperti puteriku tahu akan ketidak adilan mamanya agar kerenahnya juga ditulis seperti alongnya dahulu. Kini ku telah mendapat dua puteri yang sangat comel. Maafkan ibu sayang ..... baru kini ibu sempat mencoret kerenahmu. Sama juga bila waktu itu berulang, ibu sendirian tanpa abah disisi. Ibu tahu tugas yang menjauhkan kita sekeluarga. Tak mengapa kita
sama-sama mendoakan kesejahteraan ABAH. Amin....

Aqilah putri keduaku. Kini usia 3 tahun pandai berceloteh....... lucu sekali...... sayang mama ni pandai membawa diri, barangkali dia tahu kini dia dah bergelar kakak. Sayang pada si Bihan, tanpa abah di sisi seolah-olah tahu kerinduan, tidur sendiri kecuali kesihatan terganggu pasti menangis tak menentu. Ibu faham jiwamu. Ibu akan lebih memahami dan belajar mengerti segala kerenahmu bertiga. Dan lebih-lebih lagi kerenah ABAHMU sayang.

Nabihan putri ketigaku. 8 bulan usianya. Wajah seiras along. Hari ini dah semakin mengenali ibunya. Berlalu ibu di sisinya, pasti berderai air mata berpusing segala. Aduh...... gembira melihat reaksinya. Pagi hari ibu tinggalkanmu sayang..... usah menangis ..... anak ibu tahukan ..... kita semua sama-sama belajar akan reti dikari (berdikari). Usah bimbang sayang, ibu sentiasa disampingmu Insya Allah, atas izin yang Esa.

1414 Hijrah kini. Sampai disini dahulu buat kalian semua. Puas rasanya dapat juga ku luangkan sedikit masa menulis rangkaian kata hati. Terlalu lama ku tinggalkan arena ini. 9 bulan yang berlalu, diriku juga bersendirian, waktu itu aku tinggal di mahligai bahagia membelai kehadiran bayi comelku yang ketiga. Jadi tidak dapat menulis begini. Dan kehadiran putri keduaku, sampai usia 3 tahun kini, tak tercoret apa-apa. Mungkin ke diriku sibuk atau tiada idea.

Sekian. Salam sayang dari Mama.

No comments: